Is KLM too big to fail?

De luchtvaart noteert dramatische cijfers vanwege de pandemie. Overal worden luchtvaartbedrijven kunstmatig overeind gehouden door overheden. Is KLM te belangrijk voor de Nederlandse economie om failliet te gaan?

De kwartaalcijfers van Air France-KLM liegen er niet om. Het bedrijf noteerde een verlies van 1,7 miljard euro. Zonder staatssteun kan het bedrijf simpelweg niet overleven; het stevent dan af op een faillissement. Minister van Financiën Wopke Hoekstra staat daarmee voor een monsterdilemma. KLM is van groot belang voor de luchthaven Schiphol, het vliegveld is dan weer van groot belang voor de Nederlandse economie en het bedrijfsleven. Maar tegen welke prijs?

Pilotenvakbond

KLM krijgt de miljardensteun – in de vorm van leningen – van Hoekstra alleen als er wordt ingestemd met loonmatiging van al het personeel tot 2025. De vakbonden waarmee KLM heeft onderhandeld zeggen nu dat er met hen is gecommuniceerd dat de loonmatiging tot 2022 aan zal houden. Daarmee lijkt KLM klem te zitten tussen de vakbonden enerzijds en het ministerie van Financiën anderzijds. Met name de pilotenvakbond VNV is het niet eens met de gang van zaken en ligt dwars. Minister Hoekstra heeft daarop de boel op scherp gezet door te zeggen dat de steun er nu niet komt. Zonder deze steun houdt KLM het nog maar een paar maanden vol.

Chagrijn

De opstelling van de pilotenvakbond leidt tot spanningen in het bedrijf. Het andere personeel is niet gediend van de harde opstelling van de piloten. Aan de andere kant klinkt het verweer van de pilotenvakbond dat ze niet hun handtekening zetten onder een blanco deal. Ze willen eerst weten waar ze dan precies voor tekenen. Tegelijkertijd tikt de klok verder en heeft het bedrijf zonder staatssteun een groot probleem aldus topman Pieter Elbers in een videoboodschap aan het personeel.

Ook minister van Financiën Hoekstra heeft meerdere belangen. De staat is voor 14 procent aandeelhouder van het bedrijf. Daarnaast heeft Hoekstra meerdere malen al aangegeven dat het bedrijf heel belangrijk is voor de Nederlandse economie. Tegelijkertijd speelt de minister nu ook hard op de bal door geen steun te verlenen als er geen loonoffers gebracht worden. Is KLM too big to fail? Kan het bedrijf failliet gaan? Wat denk jij?

Geplaatst in Verzorgingsstaat

Categorieën